Helt siden 1978 har Jif vasket norske hjem skinnende rene uten å ripe, og Jif er fremdeles markedets mest solgte og foretrukne rengjøringsmerke.
Utfordring
Etter hvert som kunnskapen om rengjøring faller, blir folk mindre lojale til rengjøringsproduktene som finnes på markedet, og de synes det er vanskelig å skille hvilket produkt som er mest effektivt. Jif hadde derfor behov for å tydeliggjøre at Jif alltid er effektiv og at brukerne kan stole på produktet - de viktigste driverne for valg av rengjøringsmidler. I tillegg var det viktig å utvikle felleselementer for å forene porteføljen og sikre umiddelbar gjenkjennelse i butikk, samt å tydeliggjøre at Jif produseres i Norge.
Løsning
Design House har utviklet et design med distinkte merkeelementer som går igjen i hele produktporteføljen. Jif tar et tydelig eierskap til grønt, og vi har vi utviklet et mønster som signaliserer effektivitet, som går igjen på alle produktene i porteføljen. Vi har også utviklet nye symboler som gjør det enklere for forbruker å forstå bruksområdene.
Resultat
Det nye designet gir Jif en stolt og tydelig visuell identitet som får frem produktets unike konkurransefordeler. Nå er det enkelt å finne Jif i butikk, og produktet står frem som en tydelig markedsleder i kategorien. Den enkle, rene logoen og de felles elementene som brukes på alle produkter gir Jif en tydelig tilstedeværelse i butikk, og de nye symbolene forklarer forbrukeren hvorfor Jif fremdeles er førstevalget innen rengjøring.