Nidar ønsket å styrke utfordrerposisjonen gjennom å utvikle en ny designplattform som tydelig posisjonerer Nidar som en spennende motvekt til det etablerte. Et moderne og spennende godterimerke som lever etter mottoet «Fordi verdens deiligste godteri ikke er laget ennå». Oppgaven var å utvikle ny logo og et felles unikt merkeelement som kunne binde serien sammen.
Utfordring
Nidar er et av Orklas sterkeste merker, men manglet en tydelig merkevareposisjon med felles designplattform. I porteføljen finnes det noen store stjerner og noen mindre. For å få de mindre til å skinne bedre, ønsket Nidar en sterkere felles identitet, slik at produktene uten egen markedsstøtte kunne dra bedre nytte av en sterk Nidar-profil, samtidig som de enkelte merkevarene skulle ivaretas.
Identiteten skulle ivareta smak og fristelse uten å gå på kompromiss med det ikoniske. Den måtte fungere like godt på eksisterende produkter som på nylanseringer.
Løsning
Vi tok utgangspunkt i stjerneformen, som har vært en del av Nidar-logoen siden starten og lagde en unik, stolt og tydelig logo. Uttrykket på det eksisterende ordbildet ble beholdt, men justert og tilpasset stjerneformen. Merkeelementene i bakgrunnen springer ut av stjernen og buen nederst går som et stjerneskudd gjennom logoen og skaper fart og positiv energi – akkurat som Nidar! Og produktpresentasjonene oser selvsagt av smak og fristelse!
Resultat
Med ny designplattform skinner en ledende stjerne på godterihimmelen enda tydeligere og klarere enn før. Design House har utviklet ny ikonisk Nidar-identitet der stjernen er kjernen i et fargerikt og smakfullt univers, og Nidar fremstår nå enda mer unik, stolt og personlig! Nidar har økt salget og tatt markedsandeler.
Identitetsutvikling
Logoutvikling
Merkevarebygging
Pakningsdesign